DRODZY RODZICE NOWOPRZYJĘTYCH MALUSZKÓW!!!

Tradycją naszego przedszkola jest organizowanie przedwakacyjnych spotkań z rodzicami dzieci trzyletnich, rozpoczynających swoją przygodę z przedszkolem. Niestety, ze względu na funkcjonowanie placówek oświatowych w zmienionych warunkach, tym roku nasze spotkanie nie będzie możliwe, dlatego chcemy Państwu przekazać już teraz garść informacji o procesie adaptacyjnym, w którym będziemy wspólnie uczestniczyć we wrześniu 2020r.

Proces adaptacji, czyli przystosowania się do funkcjonowania w zmienionym środowisku społecznym, będzie dotyczył wszystkich jego uczestników : zarówno dzieci, jak i rodziców i nauczycieli opiekujących się nową grupą.

Rodzice stają przed trudnym zadaniem przekazania opieki nad dzieckiem obcym osobom, odnalezienia się w roli rodzica przedszkolaka, podjęcie wraz za tym nowych zobowiązań wynikających z zasad funkcjonowania placówki. Zarówno nauczyciele, jak i Dyrekcja przedszkola wychodzimy naprzeciw Państwa potrzebom, staramy się zawsze służyć informacją, odpowiadamy na pytania i rozwiewamy wątpliwości, aby jak najlepiej zbudować współpracę na linii rodzic – przedszkole.

Przed nauczycielami obejmującymi wychowawstwo w grupach najmłodszych staje odpowiedzialne zadanie ułatwienia dzieciom przekroczenia progu przedszkolnego. Planując
i realizując kolejne kroki programu adaptacji, nauczycielki starają się wzbudzić zaufanie
i sympatię dzieci, zachęcić je do udziału w zabawach, pokazują przedszkole jako miejsce przyjazne. Swoją ciepłą i serdeczną postawą wzbudzają zaufanie dzieci, dzięki czemu coraz łatwiej dzieciom rozstawać się z rodzicami, a z czasem najbardziej przykrą chwilą staje się opuszczanie przedszkolnej sali w godzinach popołudniowych.

Zarówno postawa nauczycieli, jak i rodziców służyć ma jednak temu, aby to dzieciom ułatwić przystosowanie się do nowych warunków i odnalezienie przyjaciół w nowej grupie społecznej. Rola nauczycieli przedszkolnych rozpocznie się z początkiem roku szkolnego, ale Państwo możecie już teraz rozpocząć działania, które zaprocentują lepszym funkcjonowaniem dziecka w przedszkolu. Działania te obejmują cztery obszary:

I) zachęcamy, aby już w okresie wakacyjnym kształtować w dziecku pozytywny wizerunek przedszkola, jako miejsca przyjemnego, przyjaznego, gdzie czas będzie upływał na ciekawych zabawach. Nie należy przestrzegać dziecka słowami np.: „pójdziesz do przedszkola, to Cię tam nauczą!”, albo „ już tam się za Ciebie Pani weźmie!”. Takie słowa
z pewnością wzbudzą w dziecku lęk przez paniami i przed tym, co je czeka w przedszkolu, czy będzie umiało spełnić nowe wymagania . Utrudni to chwilę rozstania z rodzicami w szatni i wzbudzi negatywne emocje. Warto za to pospacerować w pobliżu przedszkola, zapoznać dziecko z drogą do niego, pokazać wesoło bawiące się dzieci, wyrażać pozytywne opinie o paniach z przedszkola.

II) zachęcamy, aby okres wakacyjny wykorzystać na rozwijanie i doskonalenie samodzielności dzieci w zakresie czynności samoobsługowych takich jak: samodzielne korzystanie z toalety, samodzielne i poprawne mycie rąk z użyciem mydła, samodzielne spożywanie posiłków z użyciem łyżki i widelca, wydmuchiwanie noska, samodzielne ubieranie podstawowych elementów garderoby, takich jak spodenki czy kapcie. Zadaniem Państwa stanie się również przygotowanie odpowiedniej wyprawki dla małego przedszkolaka. Ważne jest, aby ubranka dziecka były jak najmniej skomplikowane, najlepiej, aby były to spodnie w gumkę, wygodna bluzeczka zakładana przez głowę, łatwe kapciuszki. Unikajmy guzików, pasków, szelek, suwaków, wiązań. Ubranka powinny być dobrane tak, aby umożliwić dziecku maksimum samodzielności. Panie nauczycielki służą dzieciom pomocą w każdej chwili, ale dziecko samodzielne czuje się bardziej niezależne, pewne siebie, wierzy we własne siły i nie musi czekać na swoją kolej wśród licznych rówieśników.

Niezbędnym elementem wyprawki przedszkolaka są ubrania na zmianę umieszczone w woreczku, które pozostają w szatni i służą do przebrania dziecka w razie jakichkolwiek „wypadków” w ciągu dnia (spodnie, bluzka, kilka par bielizny, skarpetki, rajstopki). W oddzielnym woreczku należy przynieść wygodną pidżamkę, w którą dziecko przebiera się przed leżakowaniem. Każdy woreczek powinien być podpisany na dwa sposoby: imieniem i nazwiskiem dziecka (aby nauczyciel mógł rozróżnić worki) oraz naszywką lub jakimś znaczkiem (aby dziecko rozpoznawało swój worek pośród innych). Podpisywanie rzeczy dziecka jest obowiązkiem rodziców.

III) zachęcamy do wzbogacania kontaktów dziecka z rówieśnikami, aby wdrażało się do podstawowych zasad funkcjonowania pomiędzy innymi dziećmi: dzielenia się zabawkami, czekania na swoją kolej, bezpiecznej zabawy (np. nie rzucania zabawkami, nie sypania piaskiem). Ważne jest również wypracowywanie z dzieckiem podstawowych zasad dyscypliny, względnego chociaż posłuszeństwa względem poleceń dorosłych. Należy bowiem pamiętać, że nauczyciel sprawuje opiekę nad 25 osobową grupą przedszkolaków. Dzieci niezdyscyplinowane zagrażają bezpieczeństwu swojemu i innych, ale także uniemożliwiają podejmowanie niektórych atrakcyjnych aktywności, takich jak np. spacer poza przedszkole czy udział w większych imprezach, a nawet niektórych codziennych zabawach.

IV) ostatni obszar dotyczy początku września, kiedy to nadejdzie moment rozstania z rodzicami i samodzielnego przekroczenia progu przedszkola. Drodzy Rodzice, pamiętajcie, aby nie przedłużać momentu rozstania z dzieckiem w szatni. Wasza postawa udzieli się dziecku : jeżeli będziecie spokojni i dumni z dziecka – ono będzie silniejsze; jeśli zobaczy natomiast łzy i obawę w Waszych oczach – będzie z lękiem myśleć o tym, co je czeka za drzwiami sali.

Dzieci należy przyprowadzać do sali do godziny 9.00. Ważne jest, aby Rodzic dotrzymał danego wcześniej słowa o tym, kiedy dziecko zostanie odebrane z przedszkola. Jeżeli dziecko wie, że po zupce idzie do domu, to z niepokojem wypatruje rodzica właśnie wtedy. Przedłużający się pobyt wywołuje w dziecku niepokój i niepewność jak będzie kolejnego dnia.

Stały rytm dnia przedszkolnego pomaga dzieciom orientować się w porach dnia, w tym co za chwilę będzie się działo oraz kiedy już można wypatrywać mamy lub taty. W początkowym okresie warto jednak pozostawić dziecko w przedszkolu  minimum do godziny 14.00, aby zapoznało się z całym cyklem przedszkolnego dnia, łącznie z leżakowaniem. Wbrew obawom rodziców, leżakowanie jest potrzebne dzieciom jako chwila wytchnienia i odpoczynku od napięcia związanego z ciągłym hałasem, z tempem kolejnych działań i aktywności, z dużą ilością bodźców, którymi dziecko jest zmęczone. Leżakowanie nie wiąże się jednoznacznie z koniecznością snu, ale może być czasem wyciszenia przy kołysankach, bajkach, muzyce poważnej itp.

Wszystkie podejmowane przez nas działania w ramach Programu Adaptacyjnego, opierające się na wiedzy i doświadczeniu, nakierowane są na dobro dzieci, a także na zbudowanie zaufania w relacjach pomiędzy dziećmi i ich Rodzicami a przedszkolem. Efektywność tych działań jest bardzo duża i pozwala nam wierzyć w ich słuszność, jednakże należy pamiętać, że każde dziecko jest inne, jest odrębną jednostką, a więc także przebieg procesu adaptacji uzależniony będzie od indywidualnych cech i wcześniejszych doświadczeń każdego dziecka.

Mam nadzieję, że mimo braku osobistego kontaktu, udało mi się choć w niewielkim stopniu rozwiać Państwa obawy przed rozpoczęciem edukacji przedszkolnej przez Wasze najdroższe pociechy oraz że uda nam się wspólnie ułatwić im wejście w ten nowy, jakże ważny, etap rozwoju.

DROGA MAMO I TATO KOCHANY !

DO PRZEDSZKOLA MUSZĘ BYĆ ZAWSZE CZYSTO UBIERANY.

WYGODNE UBRANIE TO RZECZ PODSTAWOWA,

ABY ZABAWA NIE BYŁA NERWOWA.

ZRÓBCIE KRÓTKĄ NOTKĘ, ABY WZIĄĆ TEŻ  DLA MNIE:

UBRANKA NA ZMIANĘ, KAPCIE WKŁADANE,

DO SPANIA PIDŻAMĘ – WSZYSTKO PODPISANE!!!

SAMODZIELNY JESTEM – PRZECIEŻ WY TO WIECIE:

NA PODWÓRKU, PRZY STOLE, NAWET W TOALECIE.

ZABAWEK NOSIĆ Z DOMU NIE POTRZEBA WCALE

TU ZABAWEK PEŁNE SĄ OBYDWIE SALE !

CHOCIAŻ ŁEZKĘ CZASEM URONIĘ TROSZECZKĘ,

TO NA PEWNO PANI PODA MI CHUSTECZKĘ.

PRZEDSZKOLE JEST SUPER! TO JEST JASNA SPRAWA:

TU CZEKA MNIE PRZYJAŹŃ I FAJNA ZABAWA!

RAMOWY ROZKŁAD DNIA W NASZYM PRZEDSZKOLU

W GRUPACH MALUSZKÓW

 6.00 – 9.00 SCHODZENIE SIĘ DZIECI, CZYNNOŚCI OPIEKUŃCZE, PORZĄDKOWE I ORGANIZACYJNE, ZABAWY SWOBODNE I KIEROWANE, ZABIEGI HIGIENICZNE

9.00-9.30 ŚNIADANIE, CZYNNOŚCI HIGIENICZNE PO POSIŁKU

9.30-11.20 PROGRAMOWE ZAJĘCIA DYDAKTYCZNE, WYJŚCIE NA POWIETRZE, ZABAWY SWOBODNE, DRUGIE ŚNIADANIE

11.20 – 11.30 PRZYGOTOWANIE DO OBIADU, ZABIEGI HIGIENICZNE

11.30 –12.00  OBIAD

12.00 – 13.20 ODPOCZYNEK NA LEŻAKACH

13.20 –13.30 PRZYGOTOWANIE DO POSIŁKU, ZABIEGI HIGIENICZNE I SAMOOBSŁUGOWE

13.30 – 14.00 PODWIECZOREK

14.00 – 17.00 CZYNNOŚCI OPIEKUŃCZO – WYCHOWAWCZE, ZABAWY SWOBODNE I KIEROWANE

 

Drodzy Rodzice !

 Jeśli sytuacja związana z przebiegiem epidemii COVID – 19 ulegnie zmianie i  wrócimy do zwykłych zasad pracy placówki, zorganizujemy zgodnie z naszą tradycją Dni Adaptacyjne dla najmłodszych dzieci. Zawsze poświęcamy na nie dwa ostatnie pracujące dni sierpnia. Wierzymy, że w tym roku będzie podobnie, jednak dla zdrowia i bezpieczeństwa nas wszystkich musimy realizować zalecenia GIS.

W związku z tym prosimy o śledzenie informacji pojawiających się na naszej stronie internetowej.